w

10 wskazówek, jak poprawić swoje zdrowie psychiczne

10 wskazówek, jak poprawić swoje zdrowie psychiczne

“Zdrowie psychiczne odnosi się do ogólnego dobrostanu psychicznego. Obejmuje ono poczucie własnej wartości, jakość relacji z innymi ludźmi oraz umiejętność panowania nad uczuciami i radzenia sobie z trudnościami”

Każdy może doświadczyć problemów ze zdrowiem psychicznym lub emocjonalnym – i w ciągu całego życia wielu z nas doświadczy. Jeden na pięciu Kanadyjczyków ma problemy ze zdrowiem psychicznym lub z używaniem substancji.  

Poniższe wskazówki mogą pomóc ci poprawić nastrój, stać się bardziej odpornym i bardziej cieszyć się życiem.

1. Uczyń priorytetem kontakty społeczne – zwłaszcza bezpośrednie.

Rozmowy telefoniczne i portale społecznościowe mają swoje miejsce, ale niewiele rzeczy jest w stanie pokonać odstresowującą i poprawiającą nastrój moc wysokiej jakości kontaktu twarzą w twarz z innymi ludźmi.

2. Bądź aktywny.

Aktywność fizyczna jest równie dobra dla mózgu, jak i dla ciała. Regularne ćwiczenia lub aktywność fizyczna mogą mieć duży wpływ na Twoje zdrowie psychiczne i emocjonalne, łagodzić stres, poprawiać pamięć i pomagać Ci lepiej spać.

3. Porozmawiaj z kimś.

Porozmawiaj z przyjazną twarzą. Osobista interakcja społeczna z kimś, komu zależy, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów uspokojenia systemu nerwowego i złagodzenia stresu.

4. Odwołaj się do swoich zmysłów.

Czy słuchanie podnoszącej na duchu piosenki uspokaja? Czy ściskanie piłeczki antystresowej pomaga ci poczuć się skoncentrowanym? A co powiesz na spacer na łonie natury i podziwianie widoków i dźwięków drzew? Każdy reaguje na bodźce zmysłowe w inny sposób, więc poeksperymentuj, by znaleźć to, co najlepiej na Ciebie działa.

5. Zacznij ćwiczyć relaksację.

Joga, uważność, medytacja i głębokie oddychanie mogą pomóc w obniżeniu ogólnego poziomu stresu.

6. Traktuj wypoczynek i kontemplację jako priorytet.

Czas wolny jest niezbędny dla zdrowia emocjonalnego i psychicznego. Poświęć trochę czasu na relaks, kontemplację i zwróć uwagę na pozytywne rzeczy w ciągu dnia – nawet te drobne. Jeśli to możliwe, zapisz je, bo łatwo o nich zapomnieć. Będziesz mógł się nad nimi zastanowić później, jeśli Twój nastrój będzie wymagał poprawy.

7. Stosuj zdrową dla mózgu dietę, aby zapewnić sobie dobrą kondycję psychiczną.

Do pokarmów, które mogą poprawić Twój nastrój, należą tłuste ryby bogate w kwasy omega-3, orzechy (włoskie, migdały, nerkowce i orzeszki ziemne), awokado, fasola, zielenina (szpinak, jarmuż i brukselka) oraz świeże owoce, takie jak borówki.

8. Nie oszczędzaj na śnie.

Ma on większe znaczenie, niż myślisz. Jednym ze sposobów na lepszy sen jest zrobienie sobie przerwy od bodźców z ekranów – telewizora, telefonów, tabletów czy komputerów – na dwie godziny przed snem.

9. Znajdź cel.

Każdy z nas ma na to inny wpływ. Można spróbować jednego z poniższych rozwiązań:

  • Zaangażuj się w pracę, która sprawia, że czujesz się przydatny
  • Inwestować w związki i spędzać czas z ludźmi, którzy są dla Ciebie ważni
  • Wolontariat, który może wzbogacić Twoje życie i uczynić Cię szczęśliwszym  
  • Opiekowanie się innymi, co może być równie satysfakcjonujące i znaczące, co trudne

10. Skorzystaj z pomocy, jeśli jej potrzebujesz

Jeśli ty lub ktoś z twoich bliskich potrzebuje wsparcia, istnieje wiele programów i zasobów, które są dostępne dla ciebie. Możesz zasięgnąć opinii psychiatry bądź psychologa.

Źródło: www.bcmhsus.ca

Zdjęcie: www.bcmhsus.ca

Ten wpis został stworzony w naszym świetnym, łatwym do używania formularzu przesyłania wpisów. Stwórz swój wpis!

Zgłoś nadużycie

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Lekarze przyszłości

Zdrowy styl życia: 5 kluczy do dłuższego życia