w

Zdrowy styl życia: 5 kluczy do dłuższego życia

Zdrowy styl życia a długowieczność

Naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health przeprowadzili szeroko zakrojone badanie wpływu nawyków zdrowotnych na oczekiwaną długość życia, wykorzystując dane ze znanych badań Nurses’ Health Study (NHS) i Health Professionals Follow-up Study (HPFS). Oznacza to, że uzyskano dane dotyczące ogromnej liczby osób w bardzo długim okresie czasu. W badaniu NHS wzięło udział ponad 78 000 kobiet, które były obserwowane od 1980 do 2014 roku. W badaniu HPFS wzięło udział ponad 40 000 mężczyzn, których obserwowano od 1986 do 2014 roku. Daje to ponad 120 000 uczestników, 34 lata danych dla kobiet i 28 lat danych dla mężczyzn.

Badacze przeanalizowali dane NHS i HPFS dotyczące diety, aktywności fizycznej, masy ciała, palenia tytoniu i spożywania alkoholu, które zostały zebrane na podstawie regularnie podawanych, zatwierdzonych kwestionariuszy.

Co to właściwie jest zdrowy styl życia?

Wybrano te pięć obszarów, ponieważ wcześniejsze badania wykazały, że mają one duży wpływ na ryzyko przedwczesnej śmierci. Oto jak zdefiniowano i zmierzono te zdrowe nawyki:

1.   Zdrowe odżywianie, które obliczono i oceniono na podstawie podanego spożycia zdrowych produktów, takich jak warzywa, owoce, orzechy, pełne ziarna, zdrowe tłuszcze i kwasy tłuszczowe omega-3, oraz niezdrowych produktów, takich jak czerwone i przetworzone mięso, napoje słodzone cukrem, tłuszcze trans i sód.

2.  Zdrowy poziom aktywności fizycznej, który mierzono jako co najmniej 30 minut dziennie umiarkowanej lub energicznej aktywności.

3.   Zdrowa masa ciała, zdefiniowana jako prawidłowy wskaźnik masy ciała (BMI), który mieści się w przedziale od 18,5 do 24,9.

4.   Palenie tytoniu – cóż, nie ma zdrowej ilości palenia. “Zdrowe” w tym przypadku oznacza, że nigdy nie palił.

5.   Umiarkowane spożycie alkoholu, które wynosiło od 5 do 15 gramów dziennie dla kobiet i od 5 do 30 gramów dziennie dla mężczyzn. Ogólnie rzecz biorąc, jeden drink zawiera około 14 gramów czystego alkoholu. Jest to 12 uncji zwykłego piwa, 5 uncji wina lub 1,5 uncji wódki destylowanej.

Naukowcy przeanalizowali również dane dotyczące wieku, pochodzenia etnicznego i przyjmowania leków, a także dane porównawcze z National Health and Nutrition Examination Surveys oraz Centers for Disease Control and Prevention’s Wide-Ranging Online Data for Epidemiologic Research.

Czy zdrowy styl życia robi różnicę?

Jak się okazuje, zdrowe nawyki robią dużą różnicę. Według tej analizy osoby, które spełniały kryteria wszystkich pięciu nawyków, żyły znacznie, imponująco dłużej niż osoby, które nie miały żadnego z nich: o 14 lat w przypadku kobiet i o 12 lat w przypadku mężczyzn (jeśli mieli te nawyki w wieku 50 lat). Osoby, które nie posiadały żadnego z tych nawyków, były o wiele bardziej narażone na przedwczesną śmierć z powodu raka lub chorób układu krążenia.

Badacze obliczyli również oczekiwaną długość życia na podstawie liczby tych pięciu zdrowych nawyków. Już jeden zdrowy nawyk (i nie miało znaczenia, który)… tylko jeden… wydłużył oczekiwaną długość życia o dwa lata u mężczyzn i kobiet. Nic dziwnego, że im więcej zdrowych nawyków posiadali ludzie, tym dłuższa była ich długość życia. Jest to jedna z tych sytuacji, w których chciałbym móc przedrukować wykresy, ponieważ są one tak fajne. (Jeśli jednak jesteś bardzo ciekawy, artykuł jest dostępny w Internecie, a wykresy znajdują się na stronie 7. Zwróć uwagę na wykres B: “Szacowana oczekiwana długość życia w wieku 50 lat w zależności od liczby czynników niskiego ryzyka”).

Jest to ogromna liczba. Potwierdza też wyniki wcześniejszych podobnych badań – wielu wcześniejszych podobnych badań. W badaniu z 2017 r. wykorzystującym dane z Health and Retirement Study stwierdzono, że osoby w wieku 50 lat i starsze, które miały prawidłową masę ciała, nigdy nie paliły i piły alkohol z umiarem, żyły średnio o siedem lat dłużej. W megaanalizie z 2012 r. obejmującej 15 międzynarodowych badań, w których wzięło udział ponad 500 000 uczestników, stwierdzono, że ponad połowa przedwczesnych zgonów spowodowana jest czynnikami związanymi z niezdrowym stylem życia, takimi jak niewłaściwa dieta, brak aktywności fizycznej, otyłość, nadmierne spożycie alkoholu i palenie tytoniu. Lista badań potwierdzających tę tezę jest długa.

Na czym więc polega nasz (wielki) problem?

Jak zauważają autorzy badania, na  świecie mamy tendencję do wydawania niebotycznych sum na opracowywanie wymyślnych leków i innych metod leczenia chorób, zamiast próbować im zapobiegać. Jest to poważny problem.

Eksperci sugerują, że najlepszym sposobem pomocy ludziom w zmianie diety i stylu życia jest działanie na dużą skalę, na poziomie populacji, poprzez wysiłki na rzecz zdrowia publicznego i zmiany w polityce. (Trochę jak w przypadku kasków motocyklowych i przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa…) Poczyniliśmy niewielkie postępy w zakresie przepisów dotyczących tytoniu i tłuszczów trans.

Oczywiście w tej kwestii mamy do czynienia z dużą presją ze strony wielkiego przemysłu. Jeśli będziemy mieć wytyczne i przepisy, które pomogą nam żyć zdrowiej, wielkie firmy nie będą sprzedawać tyle fast foodów, chipsów i napojów gazowanych. A firmy, którym zależy na zarabianiu pieniędzy kosztem ludzkiego życia, bardzo się na to złoszczą.

Źródło: www.health.harvard.edu

Zdjęcie: AlexSava/GettyImages

Ten wpis został stworzony w naszym świetnym, łatwym do używania formularzu przesyłania wpisów. Stwórz swój wpis!

Zgłoś nadużycie

Co myślisz?

Dodaj komentarz

10 wskazówek, jak poprawić swoje zdrowie psychiczne

Jaką muzykę tworzy najcześciej MATHEO ?